Zgłoszenie zgonu
WYMAGANE DOKUMENTY
-
karta zgonu wydana przez lekarza lub placówkę służby zdrowia,
-
dowód osobisty osoby zmarłej,
-
zezwolenie na sporządzenie aktu zgonu, wydane przez prokuratora – w sytuacji uzasadnionego podejrzenia, że przyczyną śmierci było przestępstwo lub samobójstwo,
-
ważny dowód osobisty osoby zgłaszającej zgon – do wglądu,
-
paszport osoby zmarłej,
-
książeczka wojskowa osoby zmarłej,
SPOSÓB I TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
-
Akt zgonu rejestruje się w Urzędzie Stanu Cywilnego w miejscu zgonu.
-
Akt zgonu oraz odpis skrócony aktu zgonu sporządzane są bez zbędnej zwłoki.
OPŁATY
Zwolnione z opłaty skarbowej jest:
-
sporządzenie aktu zgonu,
-
pierwszy odpis skrócony aktu zgonu.
Opłacie skarbowej podlega:
-
kolejny odpis aktu zgonu – skrócony 22 zł, zupełny 33 zł,
-
pełnomocnictwo do zgłoszenia zgonu, jeśli takie zostało udzielone – 17,00 zł. Zwolnione z opłaty skarbowej jest pełnomocnictwo udzielone: wstępnym (rodzice, dziadkowie), zstępnym (dzieci) oraz rodzeństwu.
Opłatę skarbową można uiścić przelewem na konto bankowe Urzędu Miasta w Braniewie Nr konta PL 77 8313 0009 0036 900 6200 00090.
PODSTAWA PRAWNA
-
Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (j.t. Dz. U. z 2018 r.,poz 2224)
-
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (j.t. Dz. U. z 2018 r. poz. 1044)
-
Ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (j.t. Dz. U. z 2017 r. poz. 912)
-
Ustawa z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych (Dz.U. Nr 143, poz.1027 z późn. zm.).
-
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 9 lutego 2015 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1904)
-
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 11 lutego 2015 r. w sprawie wzoru karty zgonu (Dz. U. z 2015 r. poz.231)